Kdo byl pan Benko, po kterém je pojmenovaná naše ulice

21.01.2009 13:26

Podle publikace Lašťovka M., Ledvinka V. a kol. Pražský uličník, Encyklopedie názvů pražských veřejných prostranství, Libri 1997 je ulice Benkova pojmenována po malíři Benkovi.

Do roku 1971 nasla název Nerudova.

Inormace je z Ústavu pro jazyk český AV ČR, oddělení jazykové kultury – jazyková poradna

__________________________________________

Martin Benka (1888 - 1974) byl slovenský akademický malíř, národní umělec a nositel zlatého Řádu republiky. Benka namaloval série pohlednic s texty v esperantu nebo na motivy esperanta. Byl také autorem studie PRI SLOVAKA ARTO a povídek LA AKVOGUTETO, RUĜAJ DIANTOJ a STRANGA KONCERTO.

Martin Benka (1888 - 1971), akademický malíř. Snímek z roku 1935.

Martin Benka se vyučil malířem pokojů v Hodoníně u malířské a natěračské firmy "Lesquier". Teprve potom navštěvoval soukromou malířskou školu Aloise Kalvody v Praze.

__________________________________________

Martin  Benka

(*21.9.1888 - †28.6.1971) - slovenský malíř, grafik a ilustrátor
Martin Benka studoval malbu na soukromé škole Aloise Kalvody v letech 1909-13 v Praze. Roku 1940 byl jmenován mimořádným profesorem výtvarného oddělení na Slovenském vysokém učení technickém v Bratislavě, které fakticky založil.
Stejně jako J. Alexy patřil k zakladatelským osobnostem moderního slovenského výtvarného projevu, založeného na národních tradicích. Byl realistickým krajinářem, který používal prosté výrazové prostředky na věrohodné zachycení slovenského folklóru a přírody (Rieka Orava, 1921; Jeseň na Spiši, 1921; Horský rožník; Dve ženy; Otec so synom; Na pole; Horské ženy liptovské, 1936). Po 2. světové válce se věnoval rovněž grafice a ilustraci, monumentálním dekoracím (především sgrafitu). V rámci slovenského umění měl i zakladatelský význam v oblasti monumentální textilní tvorby (gobelín Bača, 1921); byl také autorem opony divadla v Martině (1958).
In: KDO BYL KDO v našich dějinách ve 20. století. * * * * * Martin Benka
*1888, Kostolište, SR
†1971, Malacky, Slovenská republika

       

Prvé práce sa vyznačujú impresionistickým stvárnením v duchu pražskej školy A. Kalvodu. Svárňuje juhomoravskú krajinu a slovácke interiéry využivajúc hru farby a svetla.(Slovácka izba) V roku 1913 cestuje na Slovensko, avšak monumentalizácia slovenskej krajiny sa naplno prejaví v jeho tvorbe až v roku 1919.
Okolo roku 1915 transformuje krajinu v duchu secesného dekorativizmu. Dekoratívne usporiadanie plôch a ornamentálna línia sa pomaly blížia k neskoršiemu abstrahovaniu krajinárskeho motívu (Jesenný vinohrad, Medzi kukuricou).
V rokoch 1919-1920 sa vykryštalizuje jeho typická monumentalizovaná maľba. Benka monumetalizuje krajinu, heroizuje slovenské človeka a jeho prác abstrahovaním skutočnosti. Redukciou na tvarovú a myšlienkovú podstatu ponúka zjednodušenú víziu a konštrukciu videného sveta. Vytvára si vlastnú symbolickú obsahovú a formálnu reč spočívajúcu na štylizácii života a mýtov rodnej zeme. Tento štýl vrcholí v rokoch 1921-27 a 1931-34, končiac v manierizme štyridsiatych rokov. Téma človek v krajine je stvárnená v nespočetných variáciách. Všeobecná horská krajinaje dejiskom nekonečného zápasu človeka s prírodou. Monumentálna kulisa krajiny je zväčša rozvrstvená do troch plánov, prvý statický s figúrami ako repoussoir, druhý epický s pracovným výjavom a ohraničujúcou masou hôr s vysokým horizontom. Kompozícia pracuje s princípmi symetrie a arytmie, celkový dojem je však statický. Využíva zväčšené detaily, nedodržané priestorové vzťahy a pomery veľkostí v mene vystihnutia prapodstaty slovenskej krajiny a jej človeka. Medzi jeho výrazové prostriedky patrí expresívny rukopis a línia, plošnosť a redukcia farebnosti na zemité a modrasté tóny.
Tieto tendencie vyústia do patetických zobrazení heroického človeka v štyridsiatych rokoch. (Odolnosť, Rodina v povstaní, Cez boje a žiale k slobode) viz https://www.artgallery.sk

          

__________________________________________